Blog

Ako sme sa (takmer) stali obeťou globálneho podvodu

Nenechajte sa oklamať - “Podvodov bude pribúdať a budú čoraz sofistikovanejšie.” Rozhovor s Martinom Čánikom, CEO & OWNER v BOGUMA s.r.o. 

V poslednom období sme svedkami výrazného nárastu počtu podvodov nielen v našom odvetví, ktoré sú v dnešnej digitálnej dobe čoraz sofistikovanejšie a ťažšie odhaliteľné. Internetoví podvodníci neustále inovujú svoje metódy, postupy a testujú našu dôveryhodnosť a slabiny. Svet podvodov sa stáva nekonečným kreatívnym priestorom, do ktorého mnohé spoločnosti, vrátane tých najzabezpečenejších, môžu ľahko vkročiť. V tomto článku sa pozrieme na našu nedávnu konkrétnu skúsenosť s podvodníkmi, ktorí sa vydávali za novozélandskú firmu CNC PLASTICS LIMITED. V rozhovore s CEO BOGUMA, Martinom Čánikom, si priblížime našu skúsenosť, zistíme, ako sa podvod odohral, a získame cenné ponaučenia a odporúčania, ako sa chrániť pred podobnými podvodmi v budúcnosti.


 

Erika (social media specialist v BOGUMA s.r.o.): Dnes ste sa rozhodli podeliť sa s našimi čitateľmi o jednu z našich nedávnych skúseností s podvodom. Mohli by ste nám povedať, čo sa presne stalo?

Martin Čánik (CEO v BOGUMA s.r.o.): Samozrejme, radi by sme varovali ostatné firmy pred podobným incidentom, aký sme nedávno zažili. Stali sme sa terčom podvodu, ktorý sa zameriaval nielen na našu spoločnosť, ale mal globálny charakter.

 

Otázka č.1: Kedy sa to celé začalo?

Martin: Podvod (vtedy sme ešte nevedeli, že to je podvod) sa začal rozvíjať ešte na konci novembra, kedy s nami “zákazník” nadviazal prvý kontakt v podobe dopytu. Skupina podvodníkov sa vydávala za zástupcov spoločnosti z Nového Zélandu, CNC PLASTIC LIMITED a prišli s dopytom, ktorý je v našom priemysle štandardný.

 

<p> Vierohodne pôsobiaca webstránka spoločnosti CNC Plastics Limited; zdroj: https://www.cncplasticslimited.com/index.html</p>

 Vierohodne pôsobiaca webstránka spoločnosti CNC Plastics Limited; zdroj: https://www.cncplasticslimited.com/index.html

Otázka č.2: Ako presne mal prebiehať tento podvod?

Martin: Podvodníci boli mimoriadne dobre pripravení, biznis príbeh bol zostavený naozaj precízne a mnohé body do seba zapadali. Úvod obchodného prípadu bol úplne štandardný, telefonicky a emailom sme si vymenili cenové ponuky, diskutovali sme nad detailami a špecifikáciou produktu vo vzťahu k jeho použitiu a celkovom objeme. Aj zvýšenie objemov v danom čase malo význam, nakoľko viacero dodávateľov v tomto období malo kapacitné problémy.  V rámci bežnej diskusie prišlo aj na množstevné zľavy, diskusie o termín-pláne dodávok atď.. Pri platobných podmienkach trvali na 45 dňovom B/L (Incoterms 2020 - bill of lading) čo, ale pri týchto obchodoch nie je neštandardné. Súhlasili sme pod podmienkou, že počas celého kontraktu budú pohľadávky poistené a zároveň oblasť výroby bude pokrývať obchodná zmluva aj so sankciami za neodobratie pri potvrdení objednávok. Priamo od spoločnosti sme si dožiadali aj doklady vo forme účtovných závierok, registratúry spoločnosti, podpisových vzorov majiteľa,..

Do obchodu sme sa rozhodli ísť až po preverení spoločnosti zo strany významnej nadnárodnej poisťovne, ktorá nás ubezpečila o bezproblémovom fungovaní tohto klienta. Nasledovala komunikácia nad obchodnou zmluvou, jej podpisovanie a zároveň sme podpísali aj poistku na zabezpečenie pohľadávok s poisťovňou.

Počas obchodného prípadu vystupovali profesionálne, vytvárali dojem, že majú veľké kontrakty v Afrike, a dokonca tam majú aj zriadenú pobočku, čo pri firme s 300 Mio obratom (v novozélandských dolároch) stále pre nás nebolo podozrivé.
Celá komunikácia, ktorá prebiehala telefonicky a emailom, bola veľmi profesionálne vedená (až na jeden prípad). Podvodníci mali dokonalú znalosť nielen nášho prostredia (tá sa preukázala pri zmene hrúbky pôvodne dohodnutého produktu), ale aj anglického jazyka a biznisového vedenia obchodného prípadu.  Nešlo teda o laika v tomto odbore a takisto si nemyslíme, že išlo o prácu jednej osoby, ktorá by sa vydávala za zamestnanca reálnej firmy. 

Skutočný problém by pre nás nastal v momente, keby sme “klientovi” zaslali produkt, za ktorý by nám nebolo zaplatené. To bol ich plán; získať dopytované výrobky zadarmo. Neviem, či ich plánovali následne ďalej predať, alebo použiť na reálny projekt, ale som rád, že sa to už nedozvieme.

 

Otázka č.3: Akú škodu by vám tento podvod mohol spôsobiť?

“...nebyť nášho stabilného firemného a finančného postavenia, mohli sme sa ocitnúť v situácii, kde by sme boli nútení vynaložiť značné prostriedky na obranu a nápravu škôd a celý tento prípad by pre nás znamenal pol miliónovú stratu.”

Martin: Našťastie, sme včas odhalili podvod a nespôsobil nám žiadne významné finančné straty. Produkt sme však už začali vyrábať a  jeho časť nám zostala na sklade, pokiaľ ho rozpredáme. V prípade, ak by mal niekto záujem o väčšie množstvo 3mm čiernu tesniacu dosku 7993 SBR,  môže nás kontaktovať. Vyviazli sme v podstate bez ujmy, avšak, nebyť nášho stabilného firemného postavenia, mohli sme sa ocitnúť v situácii, kde by sme boli nútení vynaložiť značné prostriedky na obranu a nápravu škôd  a celý tento prípad by pre nás znamenal približne pol miliónovú stratu.

 

<p>porovnanie falošnej (hore) a skutočnej (dole) webovej stránky CNC PLASTICS LIMITED; zdroj: https://www.martogg.com.au/ a www.cncplasticslimited.com</p>

porovnanie falošnej (hore) a skutočnej (dole) webovej stránky CNC PLASTICS LIMITED; zdroj: https://www.martogg.com.au/ a www.cncplasticslimited.com

Otázka č.4: Ako dlho ste s nimi komunikovali, kým sme si uvedomili, že išlo o podvod?

Martin: Naša komunikácia s nimi trvala približne mesiac a pol (a v podstate trvá dodnes). Avšak prvé podozrenia nastali počas vianočného obdobia. Prvotný signál, že niečo nie je v poriadku, prišiel od našej kolegyne, ktorá len zo žartu spomenula jeden email od podvodníkov (spomenutý vyššie), vtedy našich potenciálnych budúcich partnerov, kedy s ňou podvodník (ohľadom prepravy) komunikoval veľmi žoviálne a kolegyňa vtedy povedala, že presne takto by s nami komunikoval podvodník.

Neskôr nám tiež pomohla zamestnankyňa z poisťovne, ktorej sa celá situácia nezdala byť úplne v poriadku. Mala prípad, kde spoločnosť komunikovala s osobou, ktorá sa vydávala za zamestnanca firmy (a tovar mal skončiť v Afrike)  a bola schopná takto dodávateľa oklamať - v takomto prípade by neplatilo poistné plnenie.  Musím teda vzdať hold ženskej intuícii, ktorá nám určite výrazne pomohla v odhalení tohto podvodu. Potom čo sa nám začali kopiť pochybnosti, dali sme znova preveriť všetky doklady, ktoré nám podvodníci predložili. Aj poisťovňa opäť preverovala firmu a na základe tejto kontroly sa zistilo, že firma (pravdepodobne reálna jedno-osobová spoločnosť) je kompletne vytvorená za účelom realizácie podvodných konaní s cieľom  získať produkty. Samozrejme, miera sofistikovanosti a vysokého levelu falšovania a vytvorenia falošnej identity prekvapila nielen nás, ale aj samotnú poisťovňu. Dokladá to napríklad aj skutočnosť, že poisťovňa pri hodnotení klienta, voči ktorému ide pohľadávky poisťovať, si danú spoločnosť preveruje cez niekoľko oficiálnych národných registrov. Táto skupina bola schopná na týchto registroch sfalšovať doklady tak, že si to pri prvotnej kontrole nikto nevšimol, resp. to je len domnienka, mala svojho človeka aj vo vnútri, ktorý bol schopný tam tieto doklady zadať. Následne sa prišlo na falšovanie web-stránky, podvodne vystavené dokumenty. Dokonca naša ambasáda v Austrálii nám potvrdila, že sa jedná o jedno-osobovú spoločnosť so základným imaním 100 dolárov, a ktorej sídlo je aktuálne na predaj. 
 

Vyjadrenie obchodného oddelenia: “Spočiatku obchod prebiehal ako každý iný, takže z mojej strany tam prvotné podozrenie nebolo. Veci išli ale až príliš ľahko a na mnohých detailoch sme sa pomerne rýchlo dohodli.”

 

<p>Pohľad na sfalšovanú účtovnú závierku spoločnosti preverenú auditorskou spoločnosťou z veľkej štvorky; zdroj: súkromný archív</p>

<p> </p>

Pohľad na sfalšovanú účtovnú závierku spoločnosti preverenú auditorskou spoločnosťou z veľkej štvorky; zdroj: súkromný archív

 

Otázka č.5: Prečo si myslíte, že sa rozhodli zacieliť práve na spoločnosť BOGUMA?

Martin: Veľmi dobrá otázka. Myslím si, že sme sa stali terčom preto, lebo sme aktívni vo vývoji marketingu a SEO, čo nás robí viditeľnejšími na trhu. To nám môže, samozrejme, priniesť viac obchodných príležitostí, ale zároveň nás to robí aj zraniteľnejšími voči podobným podvodom. Celkovo vnímam v našom odvetví nárast podobných pokusov a podvodníci sú stále sofistikovanejší. Je preto mnohokrát obtiažne z prvého kontaktu zistiť, kto je legitímnym podnikateľom s dobrými obchodnými úmyslami. V tomto prípade ale išlo v jednom čase o viac firiem. Myslím, že mali v Afrike naozaj v úmysle niečo postaviť, len akosi by nezaplatili, alebo by to následne predali. A keďže v našom prostredí nie je veľmi vôľa danú vec riešiť (kontaktovali sme príslušné úrady aj policajné zložky) a nakoľko nešlo o dokonaný podvod, chceme o tejto skutočnosti čo najskôr informovať. Poisťovňa si vedie vlastné vyšetrovanie predovšetkým zamerané na zistenie, ako sa mohli sfalšované doklady objaviť na registroch, ale to bude asi tak všetko. V tejto chvíli podvodníci ešte stále nevedia, že my už o nich vieme aj keď sme ich informovali, že poisťovňa nám zastavila limity na tento obchodný prípad, diskutuje sa o zmene platobných podmienok, z ktorých samozrejme nič nebude.

 

Otázka č.6: Stala sa Vám niekedy v minulosti podobná situácia?

Martin: Našťastie, nie. Bohužiaľ sme boli svedkami toho, ako jedného z našich potenciálnych klientov oklamal podvodník vydávajúci sa za jedného z našich kolegov. Boli sme teda na opačnej strane, no nevedeli sme klientovi nijako pomôcť, hoci nás celá situácia veľmi mrzela. 

 

 

<p>V ľavej časti upravený výstup z registra dodaný pri podpise zmluvy, v pravej originál, pri pohľade na ktorý zistíte že majiteľ firmy má gmailové konto a telefón na ktorý sa nedovoláte; zdroj: súkromný archív</p>

V ľavej časti upravený výstup z registra dodaný pri podpise zmluvy, v pravej originál, pri pohľade na ktorý zistíte že majiteľ firmy má gmailové konto a telefón na ktorý sa nedovoláte; zdroj: súkromný archív

Otázka č.7: Čo odporúčate iným firmám, aby sa podobným podvodom vyhli?

Martin: Je dôležité, aby firmy boli obozretné a opatrné pri uzatváraní nových obchodných partnerstiev. Odporúčame, aby si overili vierohodnosť svojich potenciálnych partnerov a neustále monitorovali svoje transakcie a komunikáciu. My sa vždy snažíme dohodnúť na osobnom stretnutí. Radi pozývame nových partnerov na návštevu do našej firmy, kde im môžeme zároveň ukázať celý výrobný proces, aby si mohli byť istí kvalitou našich výrobkov. Aj toto bol jeden z problémov, ktorý ich v konečnom dôsledku usvedčil. Nechceli sa s nami osobne stretnúť, lebo vraj majú v týchto dňoch toho veľa a stretnutie u nás by plánovali až po prvej zrealizovanej objednávke.

 

Erika: Ďakujem za to, že ste sa podelili o túto skúsenosť s našimi čitateľmi. Dúfame, že týmto upozornením môžeme pomôcť iným firmám, aby sa vyhli podobným podvodom.

Martin: Naozaj je dôležité, aby sme si boli vedomí rizík, ktoré môžu s podvodom súvisieť, a aby sme sa snažili minimalizovať svoje zraniteľnosti. Určite táto skutočnosť nespôsobí, že sa budeme chcieť uzavrieť pred potenciálnymi zahraničnými partnermi, pretože sme presvedčení, že naše produkty sú celosvetovo konkurencieschopné a riziko je bežnou súčasťou podnikania. Budeme však vynakladať ešte väčšie úsilie pri preverovaní, komu v budúcnosti otvoríme brány spolupráce. 

 


Tento rozhovor nám poskytol hlboký pohľad na to, ako sa firmy môžu stať obeťami podvodníkov a aké kroky je potrebné podniknúť na ochranu pred podobnými podvodmi. Je dôležité, aby sme si uvedomili riziká a vedeli sa chrániť pred podvodom, aby sme ochránili nielen svoje finančné prostriedky, ale aj dôveru a integritu našich spoločností. Nie je cieľom stať sa nedôverčivým obchodným partnerom, ale obozretným. 

 

Prečítajte si aj naše ďalšie príspevku na blogu a potom o nich môžeme začať konverzáciu na našom LinkedIne.